Amsterdam Plaza
Image default
Marketing

Het gebruik van roas en de voor- en nadelen

Onderhand weet bijna iedereen wel dat Google een platform is waar je alle op kan bereiken. Met de ROAS biedstrategie, ook wel Return On Ad Spend genoemd, kan je je eindelijk focussen op waar je echt goed in bent. Google zal deze optie van jou overnemen, ROAS is dus eigenlijk een geautomatiseerde biedingssysteem, een ideale oplossing voor elke e-commerce bedrijf. Maar wat is ROAS nou precies? 

Wat is ROAS? 

Zonder het gebruik van ROAS heb je geen rendement en zonder rendement heb je ook geen ROAS. Jij kan met het gebruik van ROAS bepalen wat je doelrendement is op advertentie-uitgaven. ROAS zal er dan voor zorgen dat een zo hoog mogelijke opbrengst haalt tegen een zo laag mogelijke advertentie. Het is dus eigenlijk wel van belang om hiermee samen te werken, want wanneer je binnen de online marketing niet met dit systeem werkt, kan je zo wel duizenden euro’s mislopen. En dat laatste wil je neem ik aan wel voorkomen.  

Wat zijn de voor- en nadelen? 

ROAS is een goed systeem voor het op korte termijn meten van hoe succesvol je campagne kan zijn. Toch heeft elk voordeel ook zijn nadeel. De voordelen van het gebruik van ROAS is dat elke uitbestede euro tegen een zo hoog mogelijke opbrengst wordt weggezet. Daarnaast zal Google ook gebruik maken van meer signalen en kan het uiteindelijk betere beslissingen maken en dat allemaal levert een enorme tijdwinst op. Maar zolang er voordelen zijn, zijn er ook nadelen. Een nadeel aan ROAS is dat je Google wel veel macht geeft over de biedingen. En hierbij worden de exacte kosten van de advertentie investering niet gemeten. Ook is onmogelijk om een vaste ROAS te bedenken die voor elke campagne winst zou moeten opleveren, zodoende blijft het een kwestie van het blijven testen.  

Contextualtargeting 

Als je gebruikt wilt gaan maken van ROAS moet het adverteren ook in orde zijn. Als je ervoor wilt zorgen dat dat adverteren goed gaat, zou je gebruik kunnen maken van contextuele targeting. Dit is een methode om met advertentie je doelgroep te kunnen bereiken. Je moet er bij deze methode wel voor zorgen dat je jouw targeting baseert op de inhoud van jouw webpagina, want anders heeft nog weinig zin. Daarna zal er door middel van contextuele targeting display advertenties geplaatst worden. Geen idee wat display advertenties zijn? Dat zijn de advertentiebanners die je altijd tegenkomt op een website.