Waarom kiezen voor een vrouwelijke makelaar?
Met veel informatie kun je als vrouwelijke makelaar veel. Maar dit is gericht op de behoefte van de man. Als makelaar moet je ervoor zorgen dat de eigen aanmelding, zoveel mogelijk aansluit op de vrouw of ook aansluit op de zachte kenmerken en beleving van een huis. Als vrouwelijke makelaar ben je zelf ook gevoelig voor een mooie bos bloemen, een goed vloerkleed, een frisse fruitschaal en een leuk basilicumplantje. Je neemt het halve huisraad mee en als het moet koop je goede accessoires. Als vrouwelijke makelaar ben je altijd bij de fotoshoot. Zo kijk je of de lichtinval optimaal tot zijn recht komt, schuif met meubels en zorg voor de details. Daarnaast werk je samen met een goede stylist. Zij is in te huren voor de styling van het huis. Op deze manier worden de kenmerken en de functies van een ruimte goed zichtbaar, maar ook de beleving van een ruimte. De mooiste details op de foto en de juiste sfeer moeten gevangen worden in de foto. De aanmeldingen van de objecten zijn gericht op de beleving. Grote foto’s, de omgeving, de plannen in de buurt en gebruik van film. Alleen zo kun je een woning het allerbeste verkopen. Daarnaast is het belangrijk om wanneer het nodig is, visuals te laten maken. Zodat men de opties van de verbouwing vast in kunnen beelden.

Aantal vrouwelijke makelaars stijgt
Het beroep van makelaar in onroerend goed is voor veel makelaars een vak waar zij min of meer zijn ingerold en niet een beroep waar bewust voor is gekozen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit en de Erasmus Universiteit over de achtergronden van de Nederlandse makelaar in opdracht van de makelaarsorganisatie NVM. Het onderzoek laat ook zien dat het aantal vrouwen in de makelaardij de laatste jaren snel is gegroeid. De sector blijft echter voorlopig nog een mannenwereld. Van de leden van de NMV is 15 procent vrouw.
|