Weten wat een accountmanager doet

Wie onderhoudt de contacten

We maken een periode mee waarin bedrijven steeds groter worden. Bedrijven krijgen steeds meer klanten en ze breiden hun dienstenpakket steeds verder uit. Dat klinkt uiteraard als een groot voordeel en uiteraard is dat ook zo. Het heeft echter ook als gevolg dat bedrijven letterlijk uit hun voegen groeien. De klanten van ene bedrijf krijgen minder persoonlijke aandacht dan ze gewend waren en raken daardoor ontstemd. Dat is ook gelijk de reden waarom bedrijven steeds vaker accountmanagers in dienst nemen. We zullen een functieomschrijving accountmanager geven. Op die manier weet jij wat er bij dit interessante vak komt kijken.

Het visitekaartje en regelneef of regeltante

Als accountmanager heb jij een heel belangrijke positie bij een bedrijf. Je bent het visitekaartje. Je krijgt een aantal klanten toegewezen om diensten aan te verlenen. Jij bent degene die klanten kunnen benaderen wanneer ze vragen hebben over de producten of diensten die ze van jouw bedrijf afnemen. Daarnaast ben je doorgaans ook degene bij wie ze bestellingen kunnen plaatsen. Op het moment dat er problemen ontstaan doordat een bestelling niet goed verloopt ben jij ook het contactpunt. Jij moet in dat geval uitzoeken waar het verkeerd is gelopen binnen de organisatie. Daarnaast moet jij de klant tevreden stellen en een oplossing vinden voor het bestaande probleem. Zijn er innovaties waar de klant van kan profiteren, dan ben jij eveneens degene die dit moet communiceren naar de klant. Je bent dan ook als accountmanager een heel belangrijke persoon. Jouw functie is van het grootste belang voor het bedrijf waarvoor je werkt maar ook voor de klant. Klanten kiezen doorgaans voor een leverancier vanwege een goede accountmanager, en dat is de reden waarom goed opgeleide accountmanagers zo gewild zijn. Met een opleiding die je thuis volgt kan jij met een jaar instromen in dit uitdagende vak.