Amsterdam Plaza
Beauty en verzorging

Welke vitaminen zijn belangrijk voor je?

Voor het goed functioneren van het menselijk organisme zijn vitamines onmisbaar. In principe kunnen er ongeveer 13 van zulke vitamines worden aangewezen als belangrijkste vitamines voor je lichaam.

Vitamine gebrek voorkomen

Het is belangrijk te weten dat een hele 11 ervan niet door het lichaam zelf kan worden aangemaakt en via voedsel moet worden opgenomen. Om alle processen en taken van het organisme in goede banen te leiden, moet deze opname gegarandeerd zijn. Anders loopt het gewoon niet goed, met als gevolg vitamine gebrek verschijnselen en verschillende symptomen die van persoon tot persoon verschillen.

Vetoplosbare en wateroplosbare vitamines

In het algemeen maken we onderscheid tussen vetoplosbare en wateroplosbare vitamines. Vitamine A en provitamine A, D, E en K behoren tot het laatste genre. Vitamine B1, B2, B6, B12, C, biotine, foliumzuur, niacine en pantotheenzuur kunnen worden geclassificeerd als wateroplosbaar. Het lichaam heeft al deze vitaminen dagelijks en in de juiste hoeveelheden nodig. Maar maak je geen zorgen. Met een gezonde en evenwichtige voeding is het betrekkelijk eenvoudig om in alle behoeften te voorzien. Het is echter mogelijk dat verschillende symptomen en begeleidende verschijnselen erop wijzen dat er te weinig vitamines worden ingenomen. Als je niet in staat bent de vitamines via je voeding binnen te krijgen, kun je verschillende supplementen nemen.

Vitamine A en provitamine A

Deze vitamines zijn vooral verantwoordelijk voor de vorming van nieuwe cellen en voor de versterking van het immuunsysteem. De huid en slijmvliezen zijn dus ook afhankelijk van deze vitamines, net zoals het gezichtsvermogen er baat bij heeft. In het algemeen is er niet veel nodig om de dagelijkse behoefte van ongeveer één milligram te dekken. Een middelgrote wortel of 100 gram spinazie kan in de behoefte voorzien. Maar ook eieren, boter, veldsla en tomaten bevatten veel van deze vitamines.

Vitamine D, E en K

Het is bekend dat vitamine D nodig is voor een gezonde botstructuur, en de vitamine regelt ook de opname van calcium en fosfaten. Vitamine E daarentegen heeft een antioxiderende werking in het lichaam en wordt verondersteld de cellen te beschermen tegen ongezonde vetten. Wat betreft de bloedstolling en botvorming helpt vitamine K. In het algemeen moeten vis, eieren, hazelnoten, amandelen, avocado’s, spinazie en zuivelproducten deel uitmaken van een gezond dieet.

Vitamine B1, B2, B6, B12

Deze vitamines zijn vooral verantwoordelijk voor een gezonde stofwisseling en zijn ook nodig voor de werking van de hartspieren en de zenuwen. Ook de eiwit- en energiestofwisseling zijn afhankelijk van deze vitamines. B6 is vooral belangrijk voor de vorming van rood bloedpigment, maar ook voor de afweer. B12 ondersteunt de celvernieuwing en de vorming van rode bloedcellen. In de behoefte wordt voorzien door aardappelen, magere kwark, tonijn, peulvruchten, volkorenproducten of vis, sperziebonen en melk.

Vitamine C

Vitamine C, de zonnevitamine, versterkt botten en tanden en beschermt tegen vrije radicalen. Het is belangrijk voor bindweefsel, een gezond uitziende huid en voor het helen van wonden of verwondingen. Het beschermt tegen schadelijke milieu-invloeden. Vitamine C zit in broccoli, venkel, krenten, citrusvruchten en spruitjes.

Biotine en niacine

Ook hier gaat het om het metabolisme en de stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten. Huid en haar hebben baat bij biotine, dat voorkomt in paddenstoelen, linzen, eieren of noten. Niacine ondersteunt de afbraak van koolhydraten en vetzuren en is ook betrokken bij veel stofwisselingsprocessen. Alle gebakken goederen, aardappelen, rundvlees of haring bevatten veel niacine.

Foliumzuur en pantotheenzuur

Foliumzuur is samen met vitamine C uiterst belangrijk voor de bloedsomloop en de vorming van rode bloedcellen. Druiven, sinaasappels en sojabonen bevatten veel foliumzuur, dat uiterst belangrijk is voor ons organisme. Wat hormonen betreft is pantotheenzuur cruciaal. Met zijn hulp bevordert het de wondgenezing, breekt het vetzuren en cholesterol af en is het betrokken bij de bloedvorming. Volkorenproducten en peulvruchten horen daarvoor op het menu.

Voldoen aan de dagelijkse vitamine behoefte

Veel mensen vinden het moeilijk om aan hun dagelijkse vitaminebehoefte te voldoen. Gelukkig zijn veel vitamines te halen uit lekkere smoothies en gezond voedsel in het algemeen. Het is belangrijk om een evenwichtige voeding te hebben.

Dit mag niet te eenzijdig zijn, dus creativiteit is geboden. Het is ook belangrijk ervoor te zorgen dat waardevolle ingrediënten niet verloren gaan tijdens de bereiding. Zo kan intense hitte veel vitamines vernietigen of onwerkzaam maken voordat ze worden opgenomen. Daarnaast is ook onze vochtbalans bepalend voor de mate waarin de vitamines in het lichaam werken.

Als je wilt weten hoe (goed) je vitaminebalans is, kun je bij de huisarts een bloedtest laten doen voor meer informatie over jouw vitamine behoefte. Als er al terugkerende symptomen zijn, zoals voortdurende vermoeidheid, hoofdpijn of een bleke huid, is dit zelfs enorm aan te bevelen.